FenomeniBG.com :: световни мистерии, феномени, конспирации, научни загадки, нло, извънземни, алтернативна медицина
Главно меню



Важно: прочетете тази статия относно достоверността на материала отдолу!
Наука : Холограми, Вселената и... човешкият мозък
Публикувано от Geo на 2006/1/8 23:37:30 (34498 прочита )

Холограми, Вселената и... човешкият мозък

 Холограма  През 1982 година в Парижкия университет се извършва експеримент, който може да се окаже един от най-значителните експерименти на 20-ти век. За този експеримент не е тръбено по новините. Освен ако не четете научни журнали, едва ли някога сте чували името на експериментатора - Алан Аспект (Alain Aspect). Аспект и неговият екип откриват, че при определени обстоятелства, субатомни частици, като електроните, могат да комуникират един с друг в реално време, независимо от разстоянието между тях. 
 
Това е важен факт, който може да се обясни чрез холографската парадигма, която ще разгледаме в тази статия. Може би светът все пак наистина е "само" една матрица...


През 1982 година в Парижкия университет се извършва експеримент, който може да се окаже един от най-значителните експерименти на 20-ти век. За този експеримент не е тръбено по новините. Освен ако не четете научни журнали, едва ли някога сте чували името на експериментатора - Алан Аспект (Alain Aspect). Аспект и неговият екип откриват, че при определени обстоятелства, субатомни частици, като електроните, могат да комуникират един с друг в реално време, независимо от разстоянието между тях. 
 
Без значение дали се намират на 10 метра или на 10 милиона километра, едната частица винаги "знае" какво става с другата и обратно. Проблемът с този факт е, че той нарушава приетото от Айнщайн ограничение на скоростта, с която може да пътува информацията - скоростта на светлината. Пътуването със скорост по-голяма от тази на светлината обаче е равносилно на преминаване на времевата бариера. Това кара доста учени да се опитат да обяснят резултатите, като някои от тях предлагат доста радикални теории.
 
Физикът от Лондонския университет Дейвид Бом, например, смята че откритието на Аспект дава основание да се смята, че обективната реалност не съществува, че въпреки солидния си вид, Вселената е от огромна холограма.
 
За да разберем защо Бом прави това зашеметяващо изявление, трябва да знаем какво се крие зад понятието "холограма". Холограмата е триразмерно изображение (фотография), направено с помощта на лазер.
 
За да направим холограма, обектът първо бива осветен от лазерен лъч. Тогава втори лазерен лъч отскача от отразената светлина на първия, а получената резонанса картина се запечатва на филм. Полученият филм прилича на нищо незначеща мрежа от светли и тъмни ивици. Да се ниси хорограмата, към филма се насочва трети лазерен лъч се визуализира тримерния образ на снимания обект.
 
Холограма
 
Триразмерността на тези изображения не е тяхната единствена забележителна черта. Ако холограма на роза бъде срязана наполовина и след това осветена от лазер, всяка половина ще проектира цялата роза. Получените половинки могат от своя страна да се разделят още веднъж на по две четвъртинки. Всяка от четвъртинките при облъчване отново би визуализирала холограма на цялата роза.
 
Това свойство от природата на холограмата ни дава нов поглед върху разбирането за организация и ред. През по-голямата част от съществуването си, западната наука се е развивала с презумцията, че най-добрият начин да разбереш физически феномен е да го разбиеш на съставните му части и да ги изследваш.
 
Холограмите ни показват, че някои неща във Вселената може да не се поддават на този подход. Ако се опитаме да разпаднем на съставните й части една холограма, ние няма да получим парчетата, от които е направена, само ще получим по-малки "цели"(1:1 с оригинала)  холограми.
 
Тази гледна точка навежда Бом на различен начин на разбиране на откритието на Аспект. Бом смята, че причината субатомните частици да остават в контакт една с друга, независимо от разстоянието между тях, не се дължи на факта, че те си разменят някакви сигнали напред-назад, а защото тяхната разделеност е илюзия. Той смята, че на някакво друго ниво на реалност, такива частици не са индивидуални, отделни, а части от едно фундаментално цяло.
 
Холограма
 
Бом предлага следния пример за визуализиране на своята теория: представете си аквариум, в който има риба. Представете си, че не можете да видите аквариума директно, а го наблюдавате с помощта на две камери - едната насочена към предната стена на аквариума, другата - към някоя от другите стени. Гледайки само мониторите, е вероятно да решите, че наблюдавате две различни риби. Тъй като камерите са разположени под различен ъгъл, всяка от рибите на екраните ще изглежда леко различна. След известно време наблюдение ще стигнете до извода, че между рибите съществува някакъв вид зависимост. Неузнавайки за реалната ситуация, може от направените наблюдения да се стигне до извода, че двете риби комуникират помежду си на момента, но това, както знаем, не е вярно.
 
Според Бом това е, което се случва при експериментите на Аспект. Според него комуникацията със скорост по-бърза от скоростта на светлината, която наблюдават Аспект и екипа му, му дават основание да смята, че съществува различно ниво на реалност, което не можем да възприемем, по-сложно измерение, което е аналог на аквариума от примера. За Бом електроните и другите субатомни частици ни се струват отделни, тъй като можем да видим само част от това по-сложно измерение.
 
За Бом тези частици не са отделни части, а страни на по-дълбока единност, която притежава холографски свойства и е неразделна, също като спомената в началото роза. И тъй като всичко във физическата ни реалност е изградено от тези елементарни частици, то Вселената, според Бом е проекция, холограма.
 
Ако това е вярно, то Вселената трябва да притежава някои изумителни свойства. Ако разделеността на частиците е илюзорна, то това означава, че всички и всичко във Вселената е свързано едно с друго. Всичко е във всичко, и въпреки, че човешката природа винаги търси начини да категоризира и разделя, различните явления във Вселената и всички видове разделение са по същността си изкуствени и цялата природа е една безкрайна мрежа.
 
бом не е единственият изследовател, който намира доказателства, че вселената е холограма.Работещият независимо от Бом в сферата на мозъчните изследвания, неврофизикът от Станфорд Карл Прибрам също стига да убеждението за холографската същност на вселената.
 
Прибрам стига до холографския модел тръгвайки от загадката как и къде в мозъка се съхранява паметта. Десетилетия наред множество изследвания показват, че паметта не се съхранява на точно оределено място, а в целия мозък.В серия от експерименти през 20-те години Карл Вашли открива, че независимо каква част от мозъка на плъх премахва, той не може да заличи неговата памет за това как да изпълнява сложни задачи, които е научил преди хирургическата намеса.Големият проблем тогава е бил, че никой не е познавал механизъм, който да обясни тази особеност на паметта.
 
През 1960-та година Прибрам се запознава с концепцията на холографията и разбира, че е намерил обяснението, което са търсели изследователите на мозъка. Прибрам смята, че паметта се съхранява не в невроните, или в малки групи от неврони, а в шаблони от нервни импулси, които се пресичат в целия мозък по същия начин, както светлите и тъмните интерферентни линии пресичат цялата повърхност на парче филм с холографско изображение. С други думи, Прибрам смята, че мозъкът е сам по себе си холограмен филм.
 
Теорията на Прибрам би обяснила защо човешкият мозък може да съхранява толкова много информация в толкова малко място. Изчислено е, че човешкият мозък има капацитета на запамети информация от порядъка на 10 милиона бита по време на средно продължителен човешки живот.
 
Друго свойство на холограмите, което не споменахме досега е именно големия им капацитет за съхранение на информация ( бел. ред: вече са в разработка дискове на принципа на холограмите, които ще побират нещо от порядъка на 100GB информация, при размер колкото сегашните дискове). Достатъчна е минимална промяна на ъгъла, под който двата записващи лазера облъчват фотографския филм и е възможен записа на много различни изображения на една и съща повърхност. Практически опит показва, че в един кубичен сантиметър филм може да се съберат близо 10 милиона бита информация.
 
Нашата необичайна способност бързо да извличаме каквато информация ни трябва от огромното ни информационно хранилище на спомени става по-разбираема ако мозъкът функционира на принципа на холограмата. Едно от най-удивителните неща в човешкия мозък е именно взаимосвързаността на всяко парченце информация - друга характеристика, присъща за холограмите. Тъй като всяка част на холограмата е безкрайно свързана с всяка друга нейна част, то това може би е най-съвършенният пример за взаимосвързана система, с която разполагаме.
 
Аржентинско-италианският изследовател Хюго Зукарели (Hugo Zucarelli) наскоро пренесе холографският модел в света на акустичните явления. Озадачен от факта, че хората могат да локализират източника на звук без да въртят главите си, дори когато не могат да чуват с едното ухо, Зукарели открива, че холографските принципи могат да обяснят тази способност. Зукарели също така разработва техногията за холографния звук - техника за записване, способна възпроизведе акустични ситуации с невероятен реализъм.
 
Скорошни експерименти установяват, че всяко от сетивата ни е чувствително към доста по-голям спектър от честоти, отколкото се предполагаше доскоро.
 
Изследователите откриват, например, че визуалната ни система е чувствителна към звукови вълни, че чувството ни за мирис частично зависи от така наречените осмични честоти, и че дори клетките в телата ни са чувствителни към голям честотен диапазон. Според някои учени тези открития предполагат, че холографската природа на съзнанието е отговорна за преработването и разделянето на тези честоти във формата на конвенциалната чувствителност.
 
Най-интересно става обаче, когато обединим холографния мозъчен модел на Прибрам и холографната теория за веселената на Бом. Ако конкретността на света е вторична реалност и това, което е "там" е всъщност холографско трептение, и ако мозъкът е също холограма и избира само част от трептенията и математически ги превръща в сензорни възприятия, какво тогава е обективната реалност?
 
Казано по-просто - тя спира да съществува. Религиите на Изтока дълго време са проповядвали, че материалния свят е Мая  - илюзия, съответно въпреки че мислим, че сме физически същества, движещи се във физически свят, това също е илюзия. Ние сме само приемници, плаващи през калейдоскопично море от честоти, и това, което извличаме от това море и трансформираме във физическа реалност, всъщност е само един канал от многото в холограмата.
 
Тази нова картина на реалноста, синтез на гледните точки на Бом и Прибрам, се нарича холографна парадигма, и въпреки, че много учени я посрещат със скептицизъм, тя стимулира други. Холографната парадигма, ако се допусне, че е вярна, би обяснила много явления, които за момента са черни дупки в научното знание - медицина чрез визуализация, телепатия, пътувания извън тялото и др. които са разгледани или ще бъдат разгледани в други статии във FenomeniBG.com - Алтернативният портал.



Свързани връзки
#Повече за Наука
#Статии от Geo
Версия за принтиране   Изпрати тази статии на приятел

Sikozu Re: Холограми, Вселената и... човешкият мозък
Навлиза в материята
Навлиза в материята

Sikozu

Регистриран на: 2005/12/3
Постове: 29
От: home


Интересна теория, но с един недостатък. При движение със скорост близка до светлинната времето се забавя. Това не само не противоречи на теорията на Айнщайн ами я потвърждава. Ако тези частици са на милиони километри и за нас като наблюдатели те си взаимодействат мигновено това не значи, че те са част от друга реалност. Просто информацията пътува не във времето а в пронстранството.
Ако вие сте в кораб и той пътува със скоростта на светлината за вас ще мине един миг, докато за хората на Земята ще мине неопределено време. Точно на този принцип е и машината на времето. С тази техника може да пътуват напред във времето, но не и назад.
Това ще рече, че ако вие се качите в такава машина за вас ще мине само секунда, а за другите може да минат между 1 час и безброй години.
»2006/2/8 17:36 Профил

Посетител Re: Холограми, Вселената и... човешкият мозък








Kato ideq e mnogo dobre.moga da kritikuvam minaloto mnenie po vaprosa.zashtoto toi/tq kazva che kogato putuvash s skorosta na svetlinata za edna godina putuvane pri nas na zemqta sa minaliprimerno 50.kak shte minat 50godini kato mernata edini za putuvaneto e edna svetlina godina.po tova se razbira che kogato te putuvat edna godina pri nas sushto shte mine samo 1.drug e vuprosa che pri takova putuvane chovek ne staree.no ideqta za hologramata e strashna mnogo bih iskal i az da si napravq :evil:
»2006/2/18 13:07

Посетител Re: Холограми, Вселената и... човешкият мозък








Само да питам ти физика учиш ли вече или си още на природознание ? Прочети поне една книга по физика и ще разбереш какво съм написал ;)
При скорост близка до светлинната времето се забавя за този, които се движи, а аз наблюдателя си тече нормално.
»2006/2/18 16:38

Посетител Re: Холограми, Вселената и... човешкият мозък








da prav si i ucha fizika.no ti se zamisli dobre za teb nabludate vremeto teche normalno.za putuvashtiq e zabaveno , no nemoje kakto povecheto se opitvat da se izrazqvat che za edna svetlinna godina nie da ostareem s 20(primerno)te moje da ne stareqt tolkova ,no izchisleniqta sa za rastoqnieto koeto svetlinata shte izmine za edna godina.Tova znachi che putuvashtiq shte si izmine putq koito se izminava za edna svetlinna i nnqma da pochti nqma da ostaree , no na zemqta taka ili inache shte simine edna godina i vsichki shte ostareem s 1 godina.Tova se opitvah da ti obesnq.Ne e nujno da chetesh knigi po fizika za da go razberesh.
»2006/2/23 16:37

Посетител Re: Холограми, Вселената и... човешкият мозък








Sikozu е прав,съгласен съм с неговото мнение. :-P
»2006/3/18 11:29

Посетител Re: Холограми, Вселената и... човешкият мозък








това са пълни глупости ;-)
засягането на някои интересни и верни твърдения на видни физици, не означава, че останалото в тази тема е истина. Човек учил си физиката 1-12клас ще е наясно, че това са абсолютни глупости(с малкото изключение подхвърлени за да изглежда по-автентично). Някой физик би се смял много :)
»2006/3/31 12:48

Посетител Re: Холограми, Вселената и... човешкият мозък








Не забравяй, обаче, че си учил физика от учебник написан, така, че да е удобен на някой хора...
»2006/4/6 14:23

Посетител Re: Холограми, Вселената и... човешкият мозък








Iskam da kaja che e vazmojno informaciata da patuva daje stotici pati poveche ot svetlinata....Predi sa se obzalagali che nemojem da stignem zvukovata bariera pak eto na:}:}Moje bi chasticite ne patuvat po obiknoven nachin..Nemoje li da si predstavim che prosto sgavat vselenata kato list hartia i ne e nujno minavat bezbroi kilometri a samo niakolko.......
»2006/5/6 14:37

SkyClad Re: Холограми, Вселената и... човешкият мозък

Нов

SkyClad

Регистриран на: 2006/5/13
Постове: 1
От:


Искам да попитам - концепциите, които предлагат Бом и Прибрам и са посочени тук, са действително направени от тях или? ...
»2006/5/13 14:21 Профил

Посетител Re: Холограми, Вселената и... човешкият мозък








Прочетох както статията,така и коментарите ви, и искрено се възхищавам,на спора , тъй като от физика не разбирам:) Чудесно е,че внимателно сте си учили уроците от 1 до 12 клас, че и по нататък сигурно,но щеше да е още по- хубаво ако бяхте обърнали внимание и на правописа си :P
Като оставим това настрана,такива теории ме плашат- иска ми се да вярвам в това, к-то виждам..
Успех с науката!
»2006/5/21 21:01

Посетител Re: Холограми, Вселената и... човешкият мозък








Вземете прочетете Хологравската Вселена на Майкъл Толбот и тогава коментирайте 8-)
»2006/6/20 16:28

mechka Re: Холограми, Вселената и... човешкият мозък

Нов

mechka

Регистриран на: 2006/7/3
Постове: 7
От:


времето е едно то не се мени за наблюдателя или обекта по отделно
в примера за некои дет се движи в космоса със скорост =скороста на светлината,ми той просто изминава много бързо дадено разстояние едва ли времето за изминаването на разстоянието е различно от времето за което наблюдателя е проследил тва движение :evil:
»2006/7/3 19:09 Профил

Triple_S Re: Времето НЕ Е ПОСТОЯННО

Нов

Triple_S

Регистриран на: 2006/8/10
Постове: 1
От:


Хаха, времето било едно... ти чуваш ли се какво говориш??? Като не си в час с материала въобще не пиши, само заблуждаваш хората!... Всяка една отправна инерциална система си има свое собствено вревме. Това Айнщайн отдавна го е доказал. Колкото по-бързо се движи едно тяло, толкова по-бавно тече за него времето, при това явлението не е субективно, а напълно реално. Даже в един елементарен учебник по физика беше даден следният пример: Синхронизират се 2 часовника, единя остава на земята, а другия се поставя в ракета. След това ракетата извършва няколкочасов полет и се оказва, че часовника от ракетата е изостанал с няколко секунди от този на земята (ако не се лъжа секундите бяха 9). А сега си представете, че космически кораб се движи със скорост близка до тази на светлината. Времето на този кораб адски много ще се забави (за хората на кораба ще им изглежда, че си тече нормално) в сравнение с останалите неподвижни тела. След като астронавтите се завърнат да речем след една година пътуване, то на земята ще са минали много години. Още веднъж казвам, че тази теория е доказана, няма едно време, то не е постоянна константа, всяко тяло си има собствено време... нещо повече- оказва се, че времето е четвъртото измерение. Дължина, широчина и височина, както знаем, са трите измерения. Времето се приема като четвъртото измерение, за да бъдат обяснени сложни космологични процеси... и най-вече черните дупки- най-странните и неизучени обекти във вселената, характеризираща се с тяхната чудовищна гравитация, от която нищо не може да избяга, дори и светлината. Гравитацията освен пространството изкривява и времето. Всъщност се оказва, че пространството и времето са неизменно свързани, ето защо е въведен термина пространство-време, обединяващ ги в едно цяло. Изкривяване на пространството неизбежно води до изкривяване и във времето... да речем човек започва да пада към черна дупка (ЧД) и в това време си говори по радиостанция с друг човек, намиращ се извън действието на ЧД. С приближаването на човека към ЧД времето за него ще тече всe по-бавно и по-бавно. В този случай, човекът, който е далеч от ЧД ще чува все по-забавения глас на другаря си ( на който хич не му завиждам :-) ), а пък той ( падащия ) ще чува все по-забързания глас на човека далеч от ЧД, с други думи времето силно се изкривява... мога да пиша още много, но засега стига толкова :-)
»2006/8/10 2:35 Профил

Посетител Re: Холограми, Вселената и... човешкият мозък








Добре.Примерно, ако нашата планета се задвижи по-бързо, това означава ли, че ние ще живеем по-дълго?
»2006/9/30 20:59

Посетител Re: Холограми, Вселената и... човешкият мозък








Добре.Примерно, ако нашата планета се задвижи по-бързо, това означава ли, че ние ще живеем по-дълго?
»2006/9/30 21:03

Посетител Re: Холограми, Вселената и... човешкият мозък








Това че всички частици притежават взаимосвързаност а и хологравската структура на вселената даказват, че гравитацията не е нищо друго освен резултат от тяхната взаимосвързаност и общо цяло,а не някъкви си гравитационни вълни свързващи частиците на милиони светлинни готини разтояние каквито са галактическите купове
»2007/1/8 1:34

Посетител Re: Времето НЕ Е ПОСТОЯННО








Не съм съгласен с твърдението за (вечно младия астронавт) защото в случая за отправна точка се взима земята,а ако два коръба с астронавти се отдълечават един от друг всеки с близка до тази на светлината скорост и сумарно по голяма от нея един спрямо друг кой ще остарее повече и кой ще се подмлади спрямо другия
(който е излетял пръв може би :-? ) Чесно казано и аз много се палех по теоретичните глупости на Айнщайн обяснил гравитацията на телата с равноускорително движение и толкова.Защо не се е опитал да обясни как е възможно частиците да си взаимодействат на разтояния от порядъка на милиони дори милярди( светлинни години) та нали нищо не може да се движи по бързо от скороста на светлината . Започнах да бъда скептично настроен към тази теория когато разбрах,че са открити галактики които се разбягват една от друга с доста по голяма скорост от тази на светлината . Та дори скороста на светлината като фундаментална константа не е определима като такава,ако не е съпоставима с една абсолютна стационарна точка във вселената която не съществува както и не съществува стационарна вселена. Напълно съм съгласен със статията по горе.Тя дава все пак някъкво разумно ,а и както разбирам подкрепено с докъзателства твърдение за хологравскъта структура на вселената и същевременно даващо разумно обяснение на гравитацията като взаимосвързаност и общо цяло на частиците в едно измерение ,чиято илюзорна проекция сме само ние. написа Нешо Красимиров Геровски
»2007/1/8 4:16

Посетител Re: Холограми, Вселената и... човешкият мозък








Цитат:

Интересна теория, но с един недостатък. При движение със скорост близка до светлинната времето се забавя. Това не само не противоречи на теорията на Айнщайн ами я потвърждава. Ако тези частици са на милиони километри и за нас като наблюдатели те си взаимодействат мигновено това не значи, че те са част от друга реалност. Просто информацията пътува не във времето а в пронстранството....
:-o
Такаааа....
1. Може ли някой да ми обясни какво общо има всичко това със статията? Тук става дума, че елементарните частици са свързани пряко в измерение, което ние не можем да видим, нито да усетим - поне съзнателно. Представете си пространството като гумена изтривалка, нарисувайте две точки в двата края и после я огънете, така че да ги допрете - и се га си представете, че съществува свят, в които изтривалката не е огъната.
2. Тези неща няма да ги срещнете никъде в учебниците, както за 10 клас, така и в университета. Това е напредничава материя, която касае последните теории в квантовата физика и неврофизиологията. Ако някои се интересува може да види един филм - "What the bleep do we know" се казва. В България го чакаме като Мистерията на живота. :-?
»2007/3/6 16:29

Iliev Re: Холограми, Вселената и... човешкият мозък

Нов

Iliev

Регистриран на: 2010/4/27
Постове: 1
От:


[
1. Може ли някой да ми обясни какво общо има всичко това със статията? Тук става дума, че елементарните частици са свързани пряко в измерение, което ние не можем да видим, нито да усетим - поне съзнателно. Представете си пространството като гумена изтривалка, нарисувайте две точки в двата края и после я огънете, така че да ги допрете - и се га си представете, че съществува свят, в които изтривалката не е огъната.

Много правилна забележка,колега,писаното дотук няма нищо общо по темата,съдейки по постовете,повечето хора изобщо не са разбрали за какво става въпрос.
Идеята може да схване от тези,които не са обременени от собствените си рамки на мислене,от тези,които не се "движат по коловози" в разсъжденията си....което е адски трудно за повечето от нас:)
Самата ни школовка(първоначалния "софтуер", набиван ни в главите още от детската градина,после през училищните години) ни е бариера,която е трудно да се прескочи просто ей така...
Затова в източните учения казват,че чашата на познанието трябва да е празна,за да поеме новото знание...иначе прелива преди да го излееш в нея:)
Време....пространство....колко от нас могат да си представят само тези понятия в истинската им същност?
1 на 10 000 може би?
Дали ако земята се въртяла по-бързо сме щели да живеем по-дълго?
Глупости!И така да е-няма да го усетим:)
Ако хипотетично допуснем,че времето се ускорява(или забавя) непрекъснато,ние няма как да го разберем,защото сме вътре в него!
Значи можем (теоретично) да приемем който ни харесва от двата варианта-все същото е!Това може да се установи само от позицията на наблюдател намиращ се извън нашето време.
И пак не е критерий,защото ако приемем себе си за база,не ние,а той ще е в променливата:)
Идеята е(според моето скромно мнение),че всяка молекула,всеки атом едва ли не,съдържа информация(код,проекция) за цялата вселена...което наистина е абсурдна за възприемане идея от нашите толкова ограничени(предварително школувани)мозъци,че е нормално мнозинството да я отхвърли ей така,с лека ръка...
Спомнете си например,като сте били деца,как сте смятали за даденост когато пуснете един предмет в пространството-той да падне на земята...толкова просто и естествено...и едва ли на някой от нас (на тази възраст) е хрумвало,че трябва да има специална сила,за да се осъществи това падане,още повече и да знае за гравитацията като понятие:)
Това е един типичен пример за догматичност в представите ни,който е вкоренен в нас още отпреди раждането ни,ограниченост на мисленето,която започва от най-ранна детска възраст,даже и преди това!
Затова не отхвърляйте с лекота теориите на хора,които са минали много преди нас по този път на съмнения и борба с предразсъдъците!
»2010/4/27 16:06 Профил
- Страницата е генерирана за 0.2 Секунди -